Category Archives: Tips Kecantikan

14 Kesilapan Penjagaan Wajah Punca Masalah Kulit Muka Yang Wajib Anda Ambil Tahu

Ramai wanita yang mementingkan penjagaan wajah,tapi mungkin salah satu diantara kesilapan ini sedang anda lakukan.Jom baca 14 kesilapan dalam penjagaan wajah yang mungkin anda sedang lakukan sekarang :
.
============
KESILAPAN 1
============
.
>>> Cuci muka terlalu kerap
.
Eh..salah ke cuci muka kerap??
.
Yer..sebenarnya ada dua sebab kenapa kita tak boleh cuci muka terlalu kerap:
.
1. Boleh menyebabkan kulit terlalu kering dan hilang kelembapan selepas dicuci atau..
.
2. Kulit akan cenderung jadi lebih berminyak dan berjerawat
.
Mencuci muka anda dengan pencuci muka dua kali sehari sahaja sudah memadai untuk membersihkan muka iaitu pada waktu pagi dan sebelum tidur.
.
.
Continue reading 14 Kesilapan Penjagaan Wajah Punca Masalah Kulit Muka Yang Wajib Anda Ambil Tahu

11 Tips Merawat Masalah Parut Jerawat Secara Semulajadi

Mempunyai masalah jerawat pasti menjadi satu masalah besar bagi yang mengalaminya.Tentu anda rasa kurang keyakinan diri apabila kulit anda berparut selepas jerawat telah tiada.Masa jerawat ada sungguh susah nak hilang,tapi lepas jerawat dah tiada,parut pula yang muncul.

Tetapi anda jangan risau; parut jerawat boleh dirawat dan terdapat banyak cara yang anda boleh lakukan untuk membantu mempercepatkan proses penyembuhan, contohnya dengan menggunakan krim yang sesuai atau mendapatkan rawatan perubatan.Di sini kami kongsikan 11 kaedah tradisional/semulajadi untuk merawat parut jerawat.

1. Madu


Madu boleh digunakan bukan sahaja untuk merawat parut jerawat tetapi juga jerawat itu sendiri. Ia lembut pada kulit anda dan mengurang kemerahan dan kerengsaan. Madu mengandungi ciri-ciri anti bakteria yang membantu memudarkan parut jerawat dan tanda-tanda gelap. Ia melembapkan dan membuat kulit anda lembut.Sapukan sedikit madu pada parut di waktu malam dan basuh muka di waktu pagi. Continue reading 11 Tips Merawat Masalah Parut Jerawat Secara Semulajadi

Air Zam Zam Sembuhkan Masalah Sunburn Pada Wajah Pelakon Sinetron Laudya Chintya Bella

Artis Laudya Chintya Bella merasakan khasiat air zam-zam untuk kecantikan dan perubatan. Ini dialaminya sendiri ketika mengerjakan umrah pada bulan Ramadan yang lalu.

Cuaca di Arab yang panas, membuat Bella memutuskan untuk menggunakan sunblock, tapi akibatnya wajah menjadi panas dan kulit wajahnya sedikit menggelupas.

“Oleh kerana masalah cuaca yang terlampau panas menjadikan kulit saya sunburn, kerana Spf sunblock saya agak berlebihan iaitu spf 100 dan tidak sesuai dengan cuaca di sini, kulit saya seperti terbakar,” ucap Bella, ketika ditemui di XXI Plaza Senayan, Jakarta Pusat. Continue reading Air Zam Zam Sembuhkan Masalah Sunburn Pada Wajah Pelakon Sinetron Laudya Chintya Bella

Dewi Sandra Hanya Sapukan Air Zam-Zam Ke Wajah Sebagai Rawatan Kulit Sepanjang Mengerjakan Umrah

Ketika menjalani ibadah umrah, penyanyi cantik Dewi Sandra mengaku tidak mengalami masalah kulit walau keadaan cuaca yang dingin dan kering.Dia tetap kelihatan segar dengan kulit yang bersih dan sihat. Apa rawatan yang dilakukan bintang filem ‘Haji Backpacker’ itu ketika mengerjakan umrah?

Dewi memberitahu bahawa dia tidak mempunyai rawatan yang khusus ketika umrah dan hanya ingin fokus beribadah di Tanah Suci. Untuk menjaga kulit wajahnya agar tidak terlalu kering, dia memilih untuk menyapukan air zam zam ke wajah supaya tetap segar. Continue reading Dewi Sandra Hanya Sapukan Air Zam-Zam Ke Wajah Sebagai Rawatan Kulit Sepanjang Mengerjakan Umrah

6 Punca Kulit Muka Berminyak Yang Perlu Anda Tahu Serta Cara Mencegah Dan Merawatnya

Portrait of young woman with beauty mask

Ramai yang mengeluh mempunyai masalah kulit berminyak. Tetapi tidak ramai yang tahu apakah punca kulit muka jadi berminyak dan cara untuk mencegah dan mengatasinya.Secara asasnya semua kulit muka adalah berminyak. Minyak yang dihasilkan oleh kulit muka adalah bertujuan untuk melindungi kulit muka daripada kekotoran dan habuk. Tetapi masalah akan timbul apabila minyak yang dihasilkan melebihi daripada apa yang diperlukan. Dan keadaan inilah yang kita panggil kulit berminyak.

Kesan kulit muka berminyak.

Apabila kulit terlalu berminyak, perkara yang sebaliknya berlaku. Minyak berlebihan yang terhasil mula memerangkap habuk dan kotoran dan kemudian liang pori  boleh menjadi tersumbat. Hasilnya, kulit anda mula mengeluarkan jerawat.Secara umumnya, terdapat beberapa punca kulit muka menjadi berminyak.

Antara punca kulit berminyak : Continue reading 6 Punca Kulit Muka Berminyak Yang Perlu Anda Tahu Serta Cara Mencegah Dan Merawatnya

Tips Menghilangkan Jeragat dan Jerawat

Jeragat? Jerawat? Eww! Rasa nak marah ja kan kalau dua benda ni hinggap dekat muka? Tambah-tambah yang si perempuan ni. Confirm punya lah! Mesti rasa macam taknak tengok langsung muka depan cermin tu kan? Tak semangat nak bersiap keluar dari rumah kan? Risau dengan tanggapan orang pada uols, kan?

Menghilangkan Jeragat dan Jerawat

Jangan risau gais, sebenarnya jerawat dan jeragat ni boleh hilang. Cuma satu ja, jangan pulak hampa yang gatai tangan nak picit sana picit sini. Alamatnya makin membiak la nanti kat muka peloles uols tu. Banyak petua dan tips secara semulajadi yang hampa boleh cuba apply. Takpayah dok gatai melabur duit hampa tu kat spa-spa atau pusat kecantikan.

Tips Semulajadi Mehilangkan Jeragat dan Jerawat?

Cuba cara semulajadi ni dulu. Tak kurang banyak, kurang sedikit pun, OK lah kan? Yang penting, hampa kena sentiasa sabaq dan istiqamah dalam merawat kulit muka ni. Benda elok, nak bertahan lama dan dijaga, bukan senang tau. Kena RAJIN & ISTIQAMAH 🙂

Menghilangkan Jeragat dan Jerawat

So……….. Jom kita terjah antara tips semulajadi yang hampa boleh cuba kat rumah sahaja! 🙂 Continue reading Tips Menghilangkan Jeragat dan Jerawat